metzum-box-layers

Moment funksjonalitet

Vårt mål er å tilby kundene våre mer enn bare de grunnleggende løsningene de trenger. Moment gir våre kunder momentum i en bransje med store ambisjoner, muligheter til å tenke utenfor boksen, være lidenskapelig og våge å bevege seg.

Moment optimaliserer, effektiviserer og digitaliserer prosessene for avregning og fakturering. Gjennom en rekke moduler, understøtter Moment alle aspekter av MAFI-verdikjeden (måling, avregning, fakturering og innfordring). Løsningen er designet for å gi brukerne og selskapene de verktøyene de trenger for å drive kostnadseffektivt og møte morgendagens behov.

Kundebehandling

Kundebehandling i Moment er enkelt, visuelt, intuitivt og gir full oversikt over kundeforholdet slik at kundebehandlere effektivt kan gi riktig informasjon til sluttkunde. Sluttkunden vil oppleve smidig kommunikasjon om både forbruk, produkt og pris i sanntid, mens Backoffice-operasjoner utføres enkelt uten å involvere flere ledd enn nødvendig. Vi jobber kontinuerlig sammen med kundene våre for å lage de beste brukerflatene, og er opptatt av at brukerne som jobber daglig i våre verktøy har en arbeidsflate som fungerer optimalt til deres oppgaver. Si hei til enda mer fornøyde kunder og medarbeidere.

Markedsmeldinger

Markedsmeldinger og prosessene for kommunikasjon med Elhub og de øvrige nordiske er automatisert, slik at prosessene fra etablering til avregning går kjapt og sømløst. Systemet forteller om eventuelle feil og avvik som måtte oppstå i form av arbeidslister, med tilhørende operasjoner for enkelt oppfølging og behandling. Gevinstene er effektiv avviksbehandling for brukerne, og raskere avregning av sluttkundene.

Produkt

Modul for produktbygging tilbyr våre kunder lynrask lansering av nye produkter i markedet. Bygg produkter og tjenester, og lanser de umiddelbart, helt uten involvering av systemleverandør. Fra enkle strøm-, bredbånd- og kundeprodukter, til mer komplekse  finansielle produkter. For å være en ledende aktør, må veien fra idé til sluttkunde være kort - det blir den med Moment.

Fakturering

All avregning i Moment er automatisert. Samspill mellom flere moduler håndterer avregning av målepunkt og eventuelle korreksjoner automatisk. Dataflyten mellom modulene er meldingsbasert som sikrer en elastisk og horisontalt skalerbar avregningsprosess. Avregningskontrakten til en sluttkunde vil bli avregnet så raskt den har nødvendige priser og forbruk tilgjengelig for perioden. Status kan følges i brukerflaten og årsaker til at avregning ikke gjennomføres, vil bli fanget opp og gjort tilgjengelig i egne avvikslister i Moment.


Tilsvarende er faktureringsprosessen automatisert og optimalisert for så rask fakturering som mulig. En faktureringskontrakt sørger for at alle forventningene til hva som skal være med på inneværende faktura er på plass, før automatikken overtar og fakturerer sluttkunden. Det er innebygget funksjonalitet for å melde inn eksterne forventninger til faktureringskontrakten, slik at også tjenester som ikke er relatert til strømleveransen kan samfaktureres via automatikken i Moment. Gjennomfakturering av nettleie, eller andre transaksjoner for øvrig, skjer dermed automatisk og reduserer risiko for manuelle feil og gir våre kunder lavere finansiell risiko. Avvik fra registrerte forventninger i fakturaprosessen vil varsles som avvik til brukerne, og håndteres manuelt før faktura produseres.
Vår åpenbare målsetning med automatikk knyttet til faktureringsprosessen er å fakturere korrekt, så tidlig som mulig. Dette reduserer behov for kapitalbinding og likviditetsutfordringer knyttet til fakturering.

Betaling og innfordring

Moment reskontro er en integrert modul i Moment spesialdesignet for energisektoren med rik funksjonalitet. Modulen importerer transaksjoner fra ulike systemer/avregningskilder og er integrert mot de fleste større banker, inkassoselskap og distribusjonspartnere.

Modulen samler alle varekostnader som transaksjoner på kundens reskontro, både forbruksbasert, ikke-forbruksbaserte og avgifter, og fakturerer disse via automatikken i Moment – med tilhørende funksjonalitet knyttet til betalingsadministrasjon, innfordring og dataoverføring til regnskapssystem. Moment reskontro tilbyr, på lik linje med resten av systemet, en rekke automatiserte prosesser, som sikrer effektiv administrasjon av arbeidsoppgaver knyttet til fakturering, betaling og innfordring.

Innsikt og rapporter

Det fine med digitale prosesser, er at det gir tilgang til data. Moment er bygget opp av små byggesteiner, som sammen løser spesifikke oppgaver. Strukturen gir innsikt ned til minste detalj, og gir våre kunder en fullstendig og unik innsikt i sine finansielle aktiva i sanntid. Vi tilbyr kundene våre tilgang til verdifulle rapporter som er bygget for å understøtte prosesser knyttet til MAFI-tjenesten. I tillegg har systemet gode løsninger for deling av kundens data til egne rapporteringsløsninger. På den måten får kundene våre det beste fra to verdener av  rapportering og innsikt; standardiserte rapporter som er bygget og videreutvikles i tråd med bransjens behov, og samtidig mulighet til å benytte egne data for bygging av unike rapporter. Ved å utnytte verdikjedene, kan du ta datadrevne beslutninger og hente ut store verdier. Ren magi!

Tilleggsfunksjonalitet

Multibrand

Moment gjør det mulig å samle flere merkevarer i en og samme merkevare-gruppe for felles administrasjon. Dette har vi utnyttet ved å lage en egen Multibrand-app hvor kunder kan se og administrere sine merkevare-grupper i et felles brukergrensesnitt, med en felles innlogging. Her kan man følge status på hele MAFI-prosessen for alle kundenes merkevarer og få beskjed om og følge opp eventuelle avvik. I tillegg har Moment en tjeneste for sakshåndtering på tvers av merkevarene, som også administreres herfra. Enklere blir det ikke!

Globalt

Moment opererer i flere land.

pd-metzum-ui-01 (1)

Book et møte eller demo

Lurer du på hva Moment kan gjøre for deg og dine kunder? Ta kontakt med vårt salgsteam for en demo eller et tilbud.